Międzynarodowe Towarzystwo Naukowe                                                                                    Małopolski Związek

                Gier Sportowych                                                                                                                 Piłki Nożnej

 

Kursokonferencja trenerów i instruktorów  -  Materiały szkoleniowe

12 grudnia 2010, obiekty AWF Kraków

 

Albin Mikulski SLOMS Kraków 

Henryk Duda SLOMS Kraków, AWF Kraków

 

Kreatywne nauczanie ofensywnych działań taktycznych

 

Wielopodmiotowy charakter gry w piłkę nożną wymaga od piłkarza działania to znaczy świadomego uczestnictwa w realizacji celów gry. Gracz, chcąc wykonać sprawnie działanie w zmiennych sytuacjach gry, musi posiadać umiejętność antycypacji (przewidywania następstw zdarzeń), percepcji oraz umiejętności podjęcia trafnych decyzji. Stan ten wymaga sprawności procesów myślowych oraz posiadania przez zawodnika optymalnego poziomu wiedzy o grze – dyspozycje te decydują w znacznym stopniu o kreatywności zawodnika w grze, czyli świadomego tworzenia nowych zaskakujących sytuacji w działaniu  (ryc.1)

                                   

 

 

 Ryc. 1. Ujęcie procesu działania indywidualnego gracza (za: Naglak 2005) 

 

            Z powyższego wynika, iż aby sprostać wymogom edukacyjnym we współczesnej grze sportowej należy w szkoleniu graczy akcentować nauczanie działań indywidualnych i grupowych oparte na mentalnym szkoleniu. Mentalne (kreatywne) nauczanie czynności ruchowych to zastępowanie zachowania niekontrolowanego sportowca sterowaniem intelektualnym czyli rozumnym – umysłowym. W procesie tym chodzi o świadome odbieranie bodźców czynności ruchowej czyli tzw. percepcji ruchu – opartej na myśleniu ( Panfil 2006). Oddziaływanie na gracza w sferze mentalnej jest bardzo ważne, gdyż problematyka ta w szkoleniu potocznym traktowana jest raczej hasłowo (Duda 2008). Biorąc powyższe pod uwagę autorzy w pokazie praktycznym proponują wybrane ćwiczenia w nauczaniu ofensywnych działań taktycznych wymagających od zawodnika postawy twórczej i logicznego myślenia w rozwiązywaniu zadań boiskowych 

 

 

Ćwiczenie 1

Cel:

Nauczanie kreatywnego działania w akcjach ofensywnych z  symulacją uwalniającą.

 

Środkowy pomocnik A zagrywa do napastnika B, który odgrywa do A, następnie A podaje do C, który wykonuje akcję oskrzydlającą w strefie podbramkowej podając piłkę w pole karne do napastników B i E, oraz zamykających akcję A i D (ryc. 2).

 

Uwagi

-           zadaniem każdego zawodnika jest celowy ruch zwodny, dla skutecznego zakończenia akcji ofensywnej,

-           ćwiczenie należy wykonywać na pełnej szybkości, z lewej i prawej strony boiska, oraz zagrywać z pierwszej piłki,

-           w późniejszej fazie ćwiczenia wprowadzamy przeciwnika.

 

Ryc. 2. Nauczanie kreatywnego działania w akcjach ofensywnych z symulacją uwalniają.

 

Ćwiczenie 2

Cel:

Nauczanie kreatywnego działania w akcji ofensywnej z symulacją uwalniającą - z akcentem szybkiego rozegrania piłki.

Opis ćwiczenia

Środkowy pomocnik A podaje piłkę do lewego obrońcy D, ten zagrywa do C, który odgrywa bez przyjęcia do D, który dośrodkowuje przed pole karne, na wchodzącego pomocnika A, lub do B, E, C kończącego akcję strzałem (ryc.3).

 

Uwagi

-           szybki akcent rozgrywania piłki (gra z „klepki”),

-           wykonywanie ruchów „zwodnych”, gra na pełnej szybkości,

-           zamykanie akcji przez zawodników w swoich strefach.

 

Ryc. 3. Nauczanie kreatywnego działania w akcji ofensywnej z symulacją uwalniającą -  akcent szybkiego rozegrania piłki

 

Ćwiczenie 3

 

Cel:

Rozegranie piłki z zagraniem zwrotnym dla zawiązania akcji oskrzydlającej.

Opis ćwiczenia

Środkowy pomocnik A zagrywa piłkę do lewego obrońcy D, który podaje do napastnika B, odgrywającego z pierwszej piłki do lewego pomocnika C, ten wykonuje podanie prostopadłe do D, dośrodkowując w pole karne na celowo zajmujących pozycję, wchodzących zawodników A, B, E i C (ryc. 4).

 

* zwracamy także uwagę na wszystkie szczegóły zawarte w ćwiczeniach 1 i 2.

 

Uwagi

Celowy i antycypacyjny charakter działania napastników w uderzeniach piłki na bramkę.

 

Ryc. 4. Rozegranie piłki z zagraniem zwrotnym dla zawiązania akcji oskrzydlającej.

 

Ćwiczenie 4

 

Cel

Współdziałanie w rozegraniu piłki z podaniami zwrotnymi dla wytworzenia akcji oskrzydlającej.

 

Opis ćwiczenia

Środkowy pomocnik A podaje piłkę do bocznego pomocnika C, który odgrywa do obrońcy D, następnie ten odgrywa piłkę do napastnika B, który dalej podaje ją do pomocnika A, a ten bez przyjęcia zagrywa do wchodzącego obrońcy D. Po tych działaniach następuje dośrodkowanie zakończone strzałem na bramkę, przez zawodników B, E, A i C (ryc. 5).

 

Uwagi

Doskonaląc działania w warunkach gry, wprowadzamy stopniowo przeciwnika do ćwiczeń.

- antycypacyjne zwodne uwalnianie napastników dla skutecznego uderzenia piłki na bramkę.

 

 

 

Ryc. 5. Współdziałanie w rozegraniu piłki z podaniami zwrotnymi dla wytworzenia akcji oskrzydlającej.

 

 

Dążąc w dalszej kolejności do pełnej wszechstronności, zaproponowano organizację ćwiczeń, które w swoim założeniu najwierniej odzwierciedlają naturalne środowisko walki sportowej (wymuszające kreatywną postawę w działaniu); będą to więc ćwiczenia w formie wiązanej. Ćwiczenia te zaprezentowano łącząc gry z ćwiczeniami usprawniającymi, gry z ćwiczeniami działań technicznych oraz gry z ćwiczeniami działań taktycznych . Utworzone w ten sposób grupy ćwiczeń tworzą bardziej kompleksowe i wszechstronne zadania, przyczyniając się do rozwijania kreatywnej postawy gracza (zmienność działań, koncentracja w sygnalizowanych działaniach) a także większej efektywności jednostki treningowej (Duda 1997).

   W proponowanych formach ćwiczeń oprócz wspomnianych akcentów szkoleniowych, zwrócono  również uwagę na czynnik organizacyjny, gdzie przy ograniczonych możliwościach sprzętowych, które często występują w klubach  (mała ilość piłek, przyrządów i przyborów), ograniczonych warunkach terenowych (np. zajęcia w hali sportowej), jest jednocześnie zaangażowana duża liczba zawodników  (od 6 do 12 graczy), a ćwiczenia  wykonywane są z dużą intensywnością i objętością.

2. Przykłady ćwiczeń w formie wiązanej

2.1. W grach i zabawach z ćwiczeniami usprawniającymi

   W wyznaczonym polu gry (ryc.6) MGT 3:3 (podania rękami, podania prostym podbiciem lub „berek z piłką”). Zawodnicy w drużynach, ponumerowani od 1 do 3. Na sygnał trenera „1” lub „2” lub „3” – pary zawodników (z jednej i drugiej drużyny) wybiegają poza teren gry i na wyznaczonym torze wykonują ćwiczenia usprawniające – np.:

a) zwinnościowe (przenoszą piłki na przeciwległy tor techniczny, akcentując grę ciałem i wykonują przewrót w przód),

b) szybkościowe (szybki bieg po linii prostej lub między piłkami i materacami),

c) siłowe (marsz z przenoszeniem, podciąganiem lub popychaniem) – z powrotem zmiana partnera. Ćwiczenia mogą być też wykonywane na stacjach: 1 – w podporze, leżąc przodem ugięcia ramion, 2 – siady równoważne, 3 – rzuty piłką lekarską itp.

 

Ryc.6. Schemat ćwiczenia w formie wiązanej – gry plus ćwiczenia usprawniające

Uwaga :

               Na sygnał trenera w miejsce wywołanej pary zawodników do gry wchodzi następna para o tym samym numerze.

 

 

2.2. W grach z ćwiczeniami działań technicznych

   W wyznaczonym polu (ryc.7), gra pomocnicza 4:2. Zadaniem zawodników na obwodzie jest utrzymanie piłki w zespole a zadanie dwójki obrońców polega na przechwyceniu podania (każde przechwycenie podania -  to jeden punktem dla obrońców). Na sygnał trenera, para zawodników  na obwodzie (bliżej bramki) wybiega poza teren gry, wymieniają oni podania ze zmianą  miejsc w pasach działania i kończą akcję strzałem do bramki. Na ich miejsce wchodzi para obrońców .

 

Ryc.7. Schemat ćwiczenia w formie wiązanej – gry plus ćwiczenia techniki specjalnej

 Uwaga:

             Sygnał trenera oznacza wykonanie określonego ćwiczenia oraz wejście do gry na opuszczone miejsce pary następnych zawodników. Zawodnicy oczekujący również w parach mogą wykonywać ćwiczenia techniki, np. uderzenia piłki nogą, głową lub też przyjęcia piłki.

 

2.3. W grach z ćwiczeniami działań taktycznych

Gra "3 : 2 napastnicy – obrońcy" (atak pozycyjny) – forma wiązana. Zawodnicy podzieleni na cztery grupy stoją przy znacznikach pola gry  w kole środkowym boiska (ryc.8). Są to dwie grupy obrońców (bliżej bramki) i dwie grupy napastników (dalej od bramki). Z boku znajduje się trzech zawodników neutralnych,  z których pierwszy przy każdej akcji  jest zawodnikiem rozgrywającym, tworzącym akcję w przewadze 3 : 2. Ćwiczenie rozpoczyna się grą 2 : 2 w kole środkowym ( z zadaniem utrzymania piłki w zespole). Na sygnał trenera zawodnicy zostawiają piłkę (następne drużyny wchodzą do gry). Obrońcy A i B (zza bramki) szybko zmierzają w okolicę pola karnego i tam zmieniają pas działania. Napastnicy E i F z wchodzącym rozgrywającym R przeprowadzają akcję w sytuacji 3 : 2 . Zawodnik R  szybko i trafnie stara się rozegrać piłkę w wyżej wymienionej sytuacji i zakończyć akcję strzałem na bramkę.

Ryc. 8. Schemat ćwiczenia taktycznego w formie MGT – „gra 3:2- napastnicy – obrońcy” - struktura złożona  

 

 

Piśmiennictwo:

  1. Duda H. 1997. Forma wiązana w grach i zabawach jako wyznacznik efektywniejszego szkolenia w treningu piłkarskim. Trener, PZPN Warszawa, nr 1.

  2. Duda H. [2008]. Intelektualizacja procesu nauczania a rozwój dyspozycji do gry sportowej (na przykładzie piłki nożnej), Monografia 50, AWF Kraków

  3. Naglak Z. [2005]. Nauczanie i uczenie się wielopodmiotowej gry z piłką , AWF Wrocław.

  4. Panfil R. [2006]. Prakseologia gier sportowych, Studia i Monografie nr 82, AWF Wrocław.

 

 
 

Trenerzy WOSSM: mgr Krystian Pać, mgr Łukasz Terlecki, mgr Michał Wiącek

 

Kształtowanie cech motorycznych zespołu juniora młodszego w okresie przygotowawczym z wykorzystaniem różnorodnych form i środków treningowych.

I.                   

                             I. Rozgrzewka w formie zabawowej.

 

1.       Piłka ręczna piłką rehabilitacyjną z równoczesnym prowadzeniem piłki nożnej.

Każdy zawodnik prowadzi piłkę nogami, zespół czerwonych posiada piłkę rehabilitacyjną(zawodnik 2) którą podaje rękami. Drużyna zdobywa punkt, gdy umieści piłkę rehabilitacyjną w bramce zza linii pola bramkowego boiska do piłki ręcznej.

Odmiany:

-prowadzenie piłki w zadany sposób

- dodanie kolejnych piłek rehabilitacyjnych

2.        Zabawa „Zegar” z akcentem na rozwój zdolności motorycznych.

Zawodnicy ustawieni jak na rysunku. Na sygnał werbalny trenera (np. godzina 2) pierwsi z grupy wykonują zadane ćwiczenie gimnastyczne na materacu (przewrót w przód, przerzut bokiem itp.) po czym omijają swojego partnera od którego otrzymują piłkę rehabilitacyjną i muszą się wraz nią dowolnym sposobem jak najszybciej przemieścić na podaną przez trenera godzinę.

Odmiany:

-trener podaje sygnał wizualnie

- trener podaje sygnał werbalny (np. plus 4 godziny lub minus 5 godzin) i zawodnicy mają się przemieścić o 4 godziny w przód lub 5 godzin w tył

- na materacu znajduje się niski i wysoki płotek które należy pokonać poprzez przejście „pod” i przeskok „nad”

 

II. Ćwiczenie kompleksowe z akcentem wytrzymałości tlenowej.

       

 

W ćwiczeniu bierze udział minimum 16 zawodników. Rozpoczynają jednocześnie dwie grupy (zawodnicy nr 2 - czerwoni i niebiescy) .

Zawodnicy nr 4 z piłkami rehabilitacyjnymi, zawodnik nr 5 (czerwony) z piłką lekarską, zawodnik nr 5 (niebieski) z piłką nożną.

Na materacach wykonywane są:

A – Ćwiczenia ogólnorozwojowe (przewroty, przerzuty itp.)

B – skoki plyometryczne  

C i D – uderzenia piłki głową „z padem” ( „szczupaki”)

 

 

III.                Obwód stacyjny o charakterze ogólno usprawniającym z akcentem na siłę, koordynację i technikę piłki nożnej.

 

Stacja I – Grupa A -  ćwiczenia z wykorzystaniem tubbingów

1.       Dwaj zawodnicy połączeni tubbingiem. Wykonują zadane ćwiczenia na kołach koordynacyjnych i przeskoki przez niskie płotki po czym odgrywają w zadany sposób piłkę dorzuconą przez partnera siedzącego w siadzie równoważnym na piłce rehabilitacyjnej.

2.       Dwaj zawodnicy połączeni tubbingiem. Wykonują prowadzenie piłki ze zmianą kierunku biegu po czym wymieniają podanie z zawodnikami stałymi.

 

Stacja II – Grupa B - ćwiczenia w formie zabawowej z wykorzystaniem piłek rehabilitacyjnych.

1.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – siad

2.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

3.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – klęk

4.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

5.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – stanie

6.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

7.       Przyjęcie pozycji równoważnej na dwóch piłkach – leżenie przodem

8.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

9.       J.w. tylko ćwiczący próbuje przemieszczać się nie dotykając podłoża

10.   Dwóch ćwiczących trzyma piłki rehabilitacyjne na wysokości klatki piersiowej. Mocując się próbują wypchnąć przeciwnika poza pole zabawy.

11.   J.w. tylko ćwiczący trzymają piłki na wysokości odcinka piersiowego kręgosłupa

12.   Mocowanie w dwójkach. Jeden ćwiczący leży na piłce (bez kontaktu z podłożem) a drugi podtrzymuje go za podudzia. Leżący na piłce próbują zrzucić przeciwnika z piłki tak aby dotknął dowolną częścią ciała podłoża.

13.   Trzech ćwiczących przyjmuje pozycję równoważną – siad na piłce jednocześnie trzymając się za dłonie. Czwarty ćwiczący przechodzi pomiędzy nimi tak aby nie dotknąć podłoża.

 

Stacja III –  Grupa C - ćwiczenia w formie ścisłej z wykorzystaniem piłek rehabilitacyjnych

1.       Ćwiczenia w podporach wzmacniające obręcz barkową :

a)      uginanie i  prostowanie ramion w podporze zwieszonym przodem

b)      uginanie i prostowanie ramion w podporze zwieszonym przodem jednonóż

c)       uginanie i prostowanie ramion z jednoczesnym wznosem nogi w górę w podporze zwieszonym przodem

d)      uginanie i prostowanie ramion w podporze postawnym przodem

e)      w podporze postawnym przodem opad dynamiczny na piłkę poprzez oderwanie rąk i powrót do pozycji wyjściowej

 

2.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni grzbietu:

a)      wznosy nóg w górę w leżeniu przodem na piłce (ręce oparte o podłoże)

b)      wznosy tułowia w górę w leżeniu przodem na piłce

c)       równoczesne wznosy tułowia i nóg w leżeniu przodem na piłce

 

3.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni brzucha:

a)      siad równoważny na piłce

b)      wznosy tułowia w górę w leżeniu tyłem na piłce

c)       skręty bioder w leżeniu tyłem (nogi ugięte na piłce), RR w bok

d)      skręty bioder w leżeniu tyłem (nogi ugięte na piłce-piłka w powietrzu), RR w bok

e)       wznosy tułowia w przód w leżeniu tyłem (piłka trzymana w rękach) NN ugięte

f)       j.w. wznosy wyprostowanych nóg z piłką trzymaną pomiędzy stopami

g)      wznosy tułowia w górę w leżeniu bokiem na piłce (NN w rozkroku)

h)      wznosy tułowia w górę w leżeniu bokiem na piłce z naprzemianstronną pracą RR i NN

i)        wznosy nóg w górę w leżeniu bokiem (piłka trzymana między nogami)

j)        j.w. wznosy nóg w górę z równoczesną rotacją w stawie biodrowym

 

4.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni  czworogłowych uda

a)      przysiad z postawy (plecy oparte na piłce przylegającej do ściany)

b)      j.w . z równoczesnym chwytem i podaniem piłki dorzuconej przez partnera

c)       j.w. przysiad na jednej nodze

d)      j.w. z równoczesnym chwytem i podaniem piłki dorzuconej przez partnera

e)      przysiad jednonóż  postawy bokiem na nodze zewnętrznej   (tułów oparty na piłce przylegającej do ściany)

f)       j.w. przysiad na nodze wewnętrznej 

g)      przysiad z postawy przodem do ściany (klatka piersiowa oparta na piłce przylegającej do ściany)

h)      j.w. przysiad na jednej nodze

i)        przysiady z postawy jednonóż (noga zakroczna na piłce)

j)        w postawie jednonóż druga noga ugięta na piłce – przysiad na nodze postawnej z jednoczesnym przesunięciem piłki w bok do wyprostu nogi na piłce

k)       przemieszczanie się w przód i w tył w podporze przodem jedna noga wyprostowana na     

       piłce a druga w powietrzu

5.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni dwugłowych uda:

a)      wznosy bioder z leżenia tyłem (nogi ugięte, podudzia oparte na piłce)

b)      uginanie i prostowanie nóg z jednoczesnym przeciąganiem piłki w leżeniu tyłem na barkach, ramiona w bok

c)       j. w. jedna noga na piłce a druga w powietrzu

d)      j.w. noga w powietrzu jest naprzemiennie z nogą na piłce uginana i prostowana

e)      uginanie i prostowanie nóg z równoczesnym przeciąganiem piłki w podporze zwieszonym przodem

f)       j.w. tylko jedna noga na piłce a druga w powietrzu

 

Stacja IV – Grupa D - ćwiczenia z wykorzystaniem poduszek sensomotorycznych i gum    

                                     rehabilitacyjnych.

1.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze stojąc na poduszce sensomotorycznej (PN, LN)

2.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

3.       J.w. po uderzeniu piłki skłon równoważny

4.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze, odwodzenie drugiej nogi z oporem gumy

5.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

6.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze, odwodzenie drugiej nogi z oporem gumy

7.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

8.       W dwójkach naprzeciwko siebie, przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze. Uderzenie piłki o podłoże i jednoczesne przytrzymanie jej wewnętrznymi częściami stopy drugiej nogi w powietrzu.

9.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze (PN) stojąc na poduszce sensomotorycznej, zeskok na obie nogi i naskok na drugą poduszkę z przyjęciem pozycji równoważnej na nodze drugiej (LN)

10.   J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

 

 

Trenerzy WOSSM: mgr Krystian Pać, mgr Łukasz Terlecki, mgr Michał Wiącek

 

Kształtowanie cech motorycznych zespołu juniora młodszego w okresie przygotowawczym z wykorzystaniem różnorodnych form i środków treningowych.

I.                    Rozgrzewka w formie zabawowej.

 

1.       Piłka ręczna piłką rehabilitacyjną z równoczesnym prowadzeniem piłki nożnej.

Każdy zawodnik prowadzi piłkę nogami, zespół czerwonych posiada piłkę rehabilitacyjną(zawodnik 2) którą podaje rękami. Drużyna zdobywa punkt, gdy umieści piłkę rehabilitacyjną w bramce zza linii pola bramkowego boiska do piłki ręcznej.

Odmiany:

-prowadzenie piłki w zadany sposób

- dodanie kolejnych piłek rehabilitacyjnych

 

 

 

 

2.        Zabawa „Zegar” z akcentem na rozwój zdolności motorycznych.

Zawodnicy ustawieni jak na rysunku. Na sygnał werbalny trenera (np. godzina 2) pierwsi z grupy wykonują zadane ćwiczenie gimnastyczne na materacu (przewrót w przód, przerzut bokiem itp.) po czym omijają swojego partnera od którego otrzymują piłkę rehabilitacyjną i muszą się wraz nią dowolnym sposobem jak najszybciej przemieścić na podaną przez trenera godzinę.

Odmiany:

-trener podaje sygnał wizualnie

- trener podaje sygnał werbalny (np. plus 4 godziny lub minus 5 godzin) i zawodnicy mają się przemieścić o 4 godziny w przód lub 5 godzin w tył

- na materacu znajduje się niski i wysoki płotek które należy pokonać poprzez przejście „pod” i przeskok „nad”

 

 

 

 

 

II. Ćwiczenie kompleksowe z akcentem wytrzymałości tlenowej.

       

 

W ćwiczeniu bierze udział minimum 16 zawodników. Rozpoczynają jednocześnie dwie grupy (zawodnicy nr 2 - czerwoni i niebiescy) .

Zawodnicy nr 4 z piłkami rehabilitacyjnymi, zawodnik nr 5 (czerwony) z piłką lekarską, zawodnik nr 5 (niebieski) z piłką nożną.

Na materacach wykonywane są:

A – Ćwiczenia ogólnorozwojowe (przewroty, przerzuty itp.)

B – skoki plyometryczne  

C i D – uderzenia piłki głową „z padem” ( „szczupaki”)

 

 

 

 

III.                Obwód stacyjny o charakterze ogólno usprawniającym z akcentem na siłę, koordynację i technikę piłki nożnej.

 

Stacja I – Grupa A -  ćwiczenia z wykorzystaniem tubbingów

1.       Dwaj zawodnicy połączeni tubbingiem. Wykonują zadane ćwiczenia na kołach koordynacyjnych i przeskoki przez niskie płotki po czym odgrywają w zadany sposób piłkę dorzuconą przez partnera siedzącego w siadzie równoważnym na piłce rehabilitacyjnej.

2.       Dwaj zawodnicy połączeni tubbingiem. Wykonują prowadzenie piłki ze zmianą kierunku biegu po czym wymieniają podanie z zawodnikami stałymi.

 

Stacja II – Grupa B - ćwiczenia w formie zabawowej z wykorzystaniem piłek rehabilitacyjnych.

1.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – siad

2.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

3.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – klęk

4.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

5.       Przyjęcie pozycji równoważnej na piłce – stanie

6.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

7.       Przyjęcie pozycji równoważnej na dwóch piłkach – leżenie przodem

8.       J.w. tylko partner próbuje wytrącić ćwiczącego z równowagi

9.       J.w. tylko ćwiczący próbuje przemieszczać się nie dotykając podłoża

10.   Dwóch ćwiczących trzyma piłki rehabilitacyjne na wysokości klatki piersiowej. Mocując się próbują wypchnąć przeciwnika poza pole zabawy.

11.   J.w. tylko ćwiczący trzymają piłki na wysokości odcinka piersiowego kręgosłupa

12.   Mocowanie w dwójkach. Jeden ćwiczący leży na piłce (bez kontaktu z podłożem) a drugi podtrzymuje go za podudzia. Leżący na piłce próbują zrzucić przeciwnika z piłki tak aby dotknął dowolną częścią ciała podłoża.

13.   Trzech ćwiczących przyjmuje pozycję równoważną – siad na piłce jednocześnie trzymając się za dłonie. Czwarty ćwiczący przechodzi pomiędzy nimi tak aby nie dotknąć podłoża.

 

Stacja III –  Grupa C - ćwiczenia w formie ścisłej z wykorzystaniem piłek rehabilitacyjnych

1.       Ćwiczenia w podporach wzmacniające obręcz barkową :

a)      uginanie i  prostowanie ramion w podporze zwieszonym przodem

b)      uginanie i prostowanie ramion w podporze zwieszonym przodem jednonóż

c)       uginanie i prostowanie ramion z jednoczesnym wznosem nogi w górę w podporze zwieszonym przodem

d)      uginanie i prostowanie ramion w podporze postawnym przodem

e)      w podporze postawnym przodem opad dynamiczny na piłkę poprzez oderwanie rąk i powrót do pozycji wyjściowej

 

2.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni grzbietu:

a)      wznosy nóg w górę w leżeniu przodem na piłce (ręce oparte o podłoże)

b)      wznosy tułowia w górę w leżeniu przodem na piłce

c)       równoczesne wznosy tułowia i nóg w leżeniu przodem na piłce

 

3.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni brzucha:

a)      siad równoważny na piłce

b)      wznosy tułowia w górę w leżeniu tyłem na piłce

c)       skręty bioder w leżeniu tyłem (nogi ugięte na piłce), RR w bok

d)      skręty bioder w leżeniu tyłem (nogi ugięte na piłce-piłka w powietrzu), RR w bok

e)       wznosy tułowia w przód w leżeniu tyłem (piłka trzymana w rękach) NN ugięte

f)       j.w. wznosy wyprostowanych nóg z piłką trzymaną pomiędzy stopami

g)      wznosy tułowia w górę w leżeniu bokiem na piłce (NN w rozkroku)

h)      wznosy tułowia w górę w leżeniu bokiem na piłce z naprzemianstronną pracą RR i NN

i)        wznosy nóg w górę w leżeniu bokiem (piłka trzymana między nogami)

j)        j.w. wznosy nóg w górę z równoczesną rotacją w stawie biodrowym

 

4.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni  czworogłowych uda

a)      przysiad z postawy (plecy oparte na piłce przylegającej do ściany)

b)      j.w . z równoczesnym chwytem i podaniem piłki dorzuconej przez partnera

c)       j.w. przysiad na jednej nodze

d)      j.w. z równoczesnym chwytem i podaniem piłki dorzuconej przez partnera

e)      przysiad jednonóż  postawy bokiem na nodze zewnętrznej   (tułów oparty na piłce przylegającej do ściany)

f)       j.w. przysiad na nodze wewnętrznej 

g)      przysiad z postawy przodem do ściany (klatka piersiowa oparta na piłce przylegającej do ściany)

h)      j.w. przysiad na jednej nodze

i)        przysiady z postawy jednonóż (noga zakroczna na piłce)

j)        w postawie jednonóż druga noga ugięta na piłce – przysiad na nodze postawnej z jednoczesnym przesunięciem piłki w bok do wyprostu nogi na piłce

k)       przemieszczanie się w przód i w tył w podporze przodem jedna noga wyprostowana na     

       piłce a druga w powietrzu

5.       Ćwiczenia wzmacniające siłę mięśni dwugłowych uda:

a)      wznosy bioder z leżenia tyłem (nogi ugięte, podudzia oparte na piłce)

b)      uginanie i prostowanie nóg z jednoczesnym przeciąganiem piłki w leżeniu tyłem na barkach, ramiona w bok

c)       j. w. jedna noga na piłce a druga w powietrzu

d)      j.w. noga w powietrzu jest naprzemiennie z nogą na piłce uginana i prostowana

e)      uginanie i prostowanie nóg z równoczesnym przeciąganiem piłki w podporze zwieszonym przodem

f)       j.w. tylko jedna noga na piłce a druga w powietrzu

 

Stacja IV – Grupa D - ćwiczenia z wykorzystaniem poduszek sensomotorycznych i gum    

                                     rehabilitacyjnych.

1.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze stojąc na poduszce sensomotorycznej (PN, LN)

2.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

3.       J.w. po uderzeniu piłki skłon równoważny

4.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze, odwodzenie drugiej nogi z oporem gumy

5.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

6.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze, odwodzenie drugiej nogi z oporem gumy

7.       J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera

8.       W dwójkach naprzeciwko siebie, przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze. Uderzenie piłki o podłoże i jednoczesne przytrzymanie jej wewnętrznymi częściami stopy drugiej nogi w powietrzu.

9.       Przyjęcie pozycji równoważnej na jednej nodze (PN) stojąc na poduszce sensomotorycznej, zeskok na obie nogi i naskok na drugą poduszkę z przyjęciem pozycji równoważnej na nodze drugiej (LN)

10.   J.w. i uderzenie piłki w zadany sposób dorzuconej przez partnera